söndag 8 juli 2012

Strömavbrott

Igår gick strömmen på eftermiddagen. Först tänkte jag inte på det, det var ju dagtid. men när en av mina kollegor skulle gå på toaletten blev det problem. Det är ju inte alla toaletter som har fönster. Tur att han har en så förberedd kollega som mig som alltid har en ficklampa på mig. En Gerber tempo som jag haft i fickan sedan jag fyllde 25 för snart fyra år sedan. Den har tappat färgen av att legat i min ficka och nuförtiden är den lite trixig att få igång. Det är fjädern som behöver få sig lite kärlek. Det är ju en sådan ficklampa som man vrider på batterilocket för att sätta på. Går att köpa för ca 200 kronor. Och det får man nog ge för en lite bättre ficklampa.

Ja, i alla fall, så länge det var dagtid så gör ju inte ett strömavbrott så mycket. Men det höll i sig till 20-tiden. Och att laga mat utan el är inte världens lättaste. Som tur var så åkte vi hem till Gävle och där hade inte strömmen gått. Van friluftsmänniska så skulle jag plocka fram gasköket. Men kylskåp och frys mår ju inte jättebra av att vara utan ström. Några timmar tål de om man inte öppnar dem alltför mycket.
Energimyndigheten har några råd. Du borde kanske ha några ljus och en ficklampa. Jag har för övrigt alltid en ficklampa vid sängen. Guld värt då det oftast är mörkt när man sover. Och ibland vill man gå till köket utan att väcka hustrun genom att tända sänglampan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar