onsdag 15 augusti 2012

Brödbakets resultat

Det blev några bröd av degen. Närmare bestämt tre stycken. Degen fick jäsa över natten och sedan blev det lite hetsigt med att grädda dem. Men jag bara hällde ut degen på plåten, skar den till lämpliga bitar, snittade och skjuts in i ugnen.

Vi åkte på liten utflykt på eftermiddagen. Och passerade potatisåkrarna i Valbo. Där finns det gott om trevliga Drive-thru ställen. Där man kan köpa potatis.

Och att köpa potatis på det här sättet är bra. Det går åt mycket diesel att flytta potatisen till butikens centrallager och sedan köra den tillbaka till butiken. Bättre då att jag handlar den direkt av bonden. Dessutom ser jag till att det odlas saker i min närhet. Och jag vill ju ha bönder i min närhet. Det är bra med lokalproducerat redan nu men i framtiden kan det vara ännu viktigare. Mycket fossil energi går åt till att producera vår mat. David Jonstad har en bra illustration av det här i sin bok Kollaps livet vid civilisationens slut.

När vi ändå pratar mat lyssnade vi på studio ett på vägen hem. De rapporterade ifrån ett flyktingläger där den enda maten som fans var ett par burkar tonfisk. Att höra hur föräldrarna matar sina barn med urvattnad jos samtidigt som man har sin egen 5-veckors i framsätet bredvid sig är starkt. Jag vill aldrig hamna i den situationen. Det är nog bäst att köpa en till kartong babysemp redan imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar